BLOG - ČLÁNOK
Chcete si opraviť garáž svojpomocne? Pozor si dajte na toto
To či je svojpomocná rekonštrukcia garáže možná, závisí samozrejme najmä od jej celkového stavu.
V tomto článku vám neponúkneme do detailov presný návod, ako na rekonštrukciu garáže. Nepoznáme totiž presný stav vašej garáže a okolnosti, napríklad váš rozpočet, očakávania a čas, ktorý jej môžete venovať. Chceme vám však dať súhrn rád, ako postupovať v niektorých prípadoch, s čím môžete rátať a kedy treba spozornieť. Veríme, že vám pomôžeme urobiť si konkrétny plán na investíciu, ktorá bude mať pre vás dlhodobý význam.
Prvá rada: zrátajte si, čo chcete
Sú prípady, kedy sa neoplatí garáž renovovať, ak chcete novú a modernú stavbu. Zo starých plechových garáží s mnohými vadami už modernú garáž nespravíte, lepšie je postaviť si komplet novú, napríklad montovanú garáž z prefabrikovaných častí, ktorá nie je taká drahá. Oprava sa oplatí, ak ide o murovanú stavbu, v ktorej napríklad praská betónová podlaha, alebo zateká strecha, prípadne potrebuje sanovať múry.
Urobte si zoznam vád, ktoré chcete opraviť a k nim zistite rozsah prác a cenu materiálu. Ľahšie sa vám bude orientovať, keď uvidíte presný plán pred sebou.
Premyslite si na začiatku, aká garážová brána sa vám hodí
Výmena garážovej brány je väčšinou súčasť každej väčšej rekonštrukcie. Možno budete mať v pláne vymeniť starú krídlovú bránu za moderné typy, ako je rolovacia garážová brána alebo obľúbené sekciové garážové brány. Toto si však ujasnite skôr, než sa do rekonštrukcie pustíte. Vyrátajte si presné rozmery na jednotlivé materiály, ak chcete zatepľovať, prípadne zvyšovať podlahu alebo strop. Taktiež myslite na to, aby nová garážová brána dobre doliehala a tesnila, ak rátate s úpravou príjazdovej cesty.
Na svojpomocnú výmenu garážovej brány si môže trúfnuť len skutočne zručný kutil, aj z hľadiska prípadných problémov a vád však odporúčame radšej aspoň túto úlohu zveriť odborníkom.
Oprava podlahy
Betónová podlaha je azda najviac namáhanou časťou garáže, neustále vystavená vlhkosti, mrazu, veľkému tlaku vozidla či motorovým olejom a palivám. Niet sa čo čudovať, že jej rekonštukcia je prioritou číslo jeden.
Pri rekonštrukcii potrebujeme v niektorých prípadoch povrch nabrúsiť, praskliny sa zvyknú vystužovať pomocou nerezových výstuh a spojok. V určitých prípadoch to stačí a pokračujeme nanášaním penetračného materiálu. Niekedy je však lepšie vsadiť na vrstvu opravnej zmesi na báze cementu, prípadne betónovej zmesi, ktorou pokrývame trhliny a diery. Predtým je nutné podlahu povysávať od prachu a uvoľnených častí. Po dôkladnom a detailnom nanesení zmesi bude možno nevyhnutné povrch prebrúsiť, aby sa čo najviac vyrovnal. Ďalšou dôležitou vrstvou je penetračný materiál, ktorý ešte väčšmi podklad spevní a vyrovná. Medzi jednotlivými vrstvami je samozrejme potrebné nechávať čas na vytvrdnutie, aspoň 24 hodín. Penetračný materiál sa odporúča naniesť v dvoch vrstvách, až potom nasleduje finálny náter podľa želania.
Oprava strechy
Pri zatekajúcej streche je potrebné najprv dôkladne ju prehliadnuť a nájsť miesto, kade voda preniká. Záleží, ako veľmi chcete investovať a aký je rozsah škôd. Pri lokálnych poškodeniach nie je nutné meniť celú plochu, ale len zaizolovať postihnuté miesta. Opravu strechy je samozrejme lepšie robiť v lete počas dní, kedy nehrozí dážď.
Akútnejší stav nastáva pri rovných strechách, ktoré sú často pokryté bitumenovými pásmi alebo plechom. Na oba typy je možné použiť špeciálne strešné tmely pre daný materiál. Pri oprave je dôležité poškodenú časť odstrániť, prípadne zbrúsiť, a ak je to nutné, celú časť úplne vymeniť. Pri plechových krytinách netreba zabudnúť na antikorózny náter. Podobne je to pri týchto materiáloch aj na šikmej streche. Šikmé strechy pokryté škridlami vyžadujú zväčša len výmenu poškodených kusov za nové. Pri strechách odporúčame radšej preventívne zamedziť väčším poškodeniam, takže sa oplatí kontrolovať po každej zime stav strechy ešte predtým, než začnú problémy.